Nytta och nöje
Att välja ut profilreklam kan kännas klurigt. Ofta har man många aspekter i åtanke och det kan kännas svårt att balansera dem alla och på så sätt få till en lyckad profilreklam. Faktum är dock att det är långt ifrån omöjligt och med rätt tankeställning kommer du att gå långt och därmed få en mycket lyckad varumärkesspridning. Först och främst måste du tänka på vem mottagaren av gåvan är. Ju mer du vet om den som kommer att ta emot din gåva desto bättre. Du kommer dock långt med att använda sunt förnuft och att till exempel inte skicka godispåsar till gymmet eller pikétröjor för vuxna till dagis. Sunt förnuft kommer att hjälpa dig att välja ut rätt produkt för rätt målgrupp. Genom att maximera nyttan och se till att mottagaren faktiskt kommer att ha användning för din profilprodukt kommer du i din tur att få mer positiv reklam.
Syftet med profilreklam är ofta att skapa en mer långvarig varumärkesspridning och en förutsättning för att det ens ska vara möjligt är att produkterna används. Därför kan du som exempel dela ut tygpåsar vid miljöevent eller vattenflaskor till gymmet. Varför inte skicka fina pennor till en författarbyrå eller halsdukar till de som arbetar utomhus året om? Reflexer är en mycket omtänksam och populär gåva som gör att mottagaren syns i vintermörkret.
Det är smart att rikta gåvan direkt, men det är inte alltid det är möjligt och om man inte vet så mycket alls om sin mottagare kan det vara bra att dela ut generella gåvor, till exempel isskrapor, paraplyer eller solglasögon. Saker som alla behöver och har användning av. Dela inte ut någonting som är direkt opassande eller som till och med kan upplevas som kränkande. Det kommer att ge ditt företag ett sämre rykte och det vill du undvika.